Simon en Henk wandelen naar Santiago de Compostela

Dag 71 Saint-Jean-Pied-de-Port - Espinal 32 km totaal 1846 km

19 uli Dag 71
Saint-Jean-pied-de-Port - Espinal 32 km
Totaal 1846 km

Na ook de foto's op het blog gezet te hebben en de kaart bij gewerkt, zitten we lekker buiten tot de lucht donker wordt en het begint te onweren, het is kort maar hevig. Na de bui gaan we om voer, bij terugkomst wordt die gelijk naar binnen gewerkt. Even met het thuis front appen, dan nog effe een bakkie halen bij Sabine, onze gastvrouw, wat een hele vlotte, aardige en grappige dame is. Dan naar de laken straat, als we net liggen komt Marie nog even afscheid nemen. Zij neemt morgen de trein en gaat dan verder over de Noordroute, we wensen haar alle goeds en weg is ze. We proberen te slapen, en dat blijft bij proberen. De kamers bij ons blijven lang leeg, een verdieping lager hebben twee dames veel lol en lachen luid. Dan komen er twee dames die een kamer op onze verdieping hebben, ze doen zachtjes maar moeten toch douchen en krijgen ook nog de slappe lach. Onder tussen is het elf uur op de tweede kamer komt een dame alleen, je snapt het al die gaat ook de badkamer in, als ze er nog maar net in zit komt Sabine terug en klopt op de deur van de badkamer, er wordt wat gefluisterd en de dame pakt haar spullen en vertrekt weer. Beneden word met deuren gesmeten (lijkt theater van de lach wel) en via de luidsprekers gebeld, lekker met zijn tweeën tegen elkaar opschreeuwen. Dan komt Sabine weer naar boven maant de bellers tot rust, en komt met 2 mannen voor de weer vrije kamer. Dus was het een heel beroerd nachtje. Om vijf uur de wekker, ontbijt en om kwart over zes op pad. Het is nog lekker rustig, we beginnen met een lastige klim, als we deze achter de rug hebben zitten we in ons ritme, we lopen lekker en hebben ondanks de bewolking mooie uitzichten. De eerste koffie stop na twee uur, wij zijn aardig bezweet als daar een flink aantal pelgrims aankomt die nog oksel fris zijn. Deze zijn waarschijnlijk met een bus ergens afgezet. Sommige gaan er als een speer vandoor, met over het algemeen een nieuwe uitrusting. Wij lopen door over deze geweldige route, en halen alle hardlopers weer één voor één in. Om één uur komen we in Roncevalles aan waar we een stempel halen en vragen hoeveel mensen er op zaal liggen. Ze hebben drie zalen één van 39 en twee van 73 bedden. We gaan eerst een bakje doen en overleggen of we in deze pelgrims fabriek willen slapen. Als we naar buiten lopen wijzen de Nederlandse vrijwilligers ons de weg er zit een hele kolonie van hen hier. Zo zitten we gezellig te praten en beslissen we dat we nog 6,3 km doorlopen, deze kilometers zijn ook zo weggelopen en we zoeken in Espinal een onderkomen, ook deze is zo gevonden, en gaan we na één biertje op rust. Tot morgen maar weer.

Janet.

Altijd weer de vrouwen. ??

Janet

Wat een gave foto's. Zet hem op voor de 790 kilometer. Gaat jullie lukken.
Voor ieder een ??

Jannie

Vandaag 30.1 km afgelegd. Mooi wandelweer, wel blijven drinken en eten. De doorkomst door Groesbeek was een groot feest!
Wat hebben jullie het dan rustig onderweg. Een goed vervolg voor jullie samen gewenst.