Simon en Henk wandelen naar Santiago de Compostela

Dag 94 Gonzar- Melide 30 km totaal 2550 km

11 aug Dag 94
Gonzar - Melide 30 km
Totaal 2550 km

Eigenlijk zouden we één dorpje verder een slaapplaats zoeken. Met de ervaring van gisteren, hebben we de eerste die we tegen kwamen maar geprobeerd, wat in ieder geval een plek om te slapen heeft opgeleverd. De herberg één dorp verder had iets van 22 bedden, hier hadden we niet veel vertrouwen in dat er nog plek was voor ons. We zitten nu in een herberg die er keurig uit ziet, alleen is er helemaal niks in de buurt. We denken dat we de laatste dagen niet te veel eisen moeten hebben. Een plek om te snurken is het belangrijkste. Helen heeft ook al moeite om wat te vinden, ze spoort ons aan om voor Santiago de Compostella wat te boeken omdat het daar erg druk is. Dus gaan we het net maar op, als we uiteindelijk zo wakker zijn om voor 3 personen en een familie kamer te zoeken hebben we zo een appartement geregeld. Dan wordt het etenstijd, dus maar weer een menu, dat weer tip top voor elkaar is. Tot besluit neemt Simon nog een koppie en ik een biertje toe, als afsluiting van weer een mooie dag. Het blijft rustig in deze herberg, er komt alleen nog een Spaans gezin bij, van deze vier hebben we totaal geen last. Dus na een rustige maar frisse nacht, half zes uit de veren. Om zes uur ontbijten lukt niet, er komt om kwart over zes pas leven in de tent. Dan maar een koffie en een chocolade broodje in de mik geschoven, en om half zeven gaan we op pad. We lopen tot tien uur in de mist, daarna klaart het op. We lopen van uit de mist zo het bos in, wat heerlijk loopt maar we zien vandaag dus weinig meer als mist en bomen. Bij ons laatste koffiestop nemen we gelijk maar een vroege lunch, hier komen we het Belgische echtpaar weer tegen. Dit zijn één van de weinige die nog een praatje maken. Om één uur komen we in Melide aan, waar we de eerste herberg alweer geluk hebben. We scoren een kooi in een kleine herberg met 19 plaatsen, verdeeld over drie kamers. Ook hier is het weer super netjes, wel een verschil als je bedenk waar we in Frankrijk soms geslapen hebben. Dus eerst maar even in mijn eentje gebadderd. Hierna ga ik even de stad in om te pinnen. Melide heeft geen grote kerk of kathedraal maar het centrum ziet er wel gezellig uit. Bij terugkomst maar op rust en dus tot morgen maar weer.

Els

Nog maar een dag of 6 a 7 verhalen lezen en dan is het voorbij,
Wat heb ik genoten van jullie gezelschap in Frankrijk, en blij dat we toen konden helpen. Ongelooflijk trots op de wilskracht die jij maar zeker ook Simon heeft getoond!!!

Engeltjes ?

Pelgrim, waar ga je heen?
waarom maak je deze lange reis
wandelaar, waar ga je heen?
met je rugzak voor alle bagage

Misschien weet je niet
wie je leidt op deze weg
dat kan het geloof zijn
misschien ben je geen christen

Meer dan duizend jaar geleden
is dit grote avontuur geboren
wandelaar, je bent de afstammeling
van de mensen die dit hebben doen ontstaan

Je zult door streken gaan,
door steden, burchten, dorpen
de stenen zullen je de geschiedenis
vertellen van de pelgrimage

Je zult rivieren oversteken,
bergen en de Pyreneeën
gisteren nog was hier de grens
urenlang zul je omhoog klimmen

Dan zul je in Spanje zijn
op de ‘camino’ zul je lijden
zoals keizer Karel de Grote
die hier ook heen is gegaan

Met de Basken zul je zingen
de wijn van Rioja zul je drinken
de zon van Castilië zal op je branden
en je zult komen tot Galicië

En dan, alleen temidden van vele anderen
zul je van verre de kathedraal
van de apostel zien staan.
Je zult de weg nooit meer vergeten.

Henk-Jan

Bijna..... zoals we op Wieringen zeggen: "We ruuke de stal!"