Simon en Henk wandelen naar Santiago de Compostela

Dag 96 O Pedrouzo - Santiago de Composteĺla 22 km totaal 2605 km

13 aug Dag 96
O Pedrouzo - Santiago de Compostella 22 km
Totaal 2605 km

We zitten hier in een herberg, waar we een bed en een koffie automaat hebben. Het dorp is één straat en ziet er ondanks de vele restaurants en herbergen groezelig uit. Na de rust, gaan op zoek naar een supermarkt, waar we er twee van vinden. Dan lopen we tegen het probleem aan dat we niet altijd weten welke dag het is. Nu weten we, het is zondag en de beide supermarkten zijn gesloten. Dus dat word in de stad eten, dit keer de pizzeria, deze is als één van de weinige al om half zeven open. Sinds we hier gearriveerd zijn blijven de pelgrims langs komen. Tijdens het eten zelfs nog en de meeste gaan nog een kilometer of 5 door. We proberen morgen de drukte te ontlopen door om half zes op pad te gaan, dit zal wel vergeefse moeite zijn, maar ook dat is pelgrimeren. Helen is ondertussen naar een ander onderkomen verhuisd, ze werdt gek van de drukte. De kinderen renden met een hoop herrie door de kamers van de herberg. Wij hebben een hotel in Santiago de Compostella, hopelijk is het daar rustiger. Nadat we de broodtrommel gevuld hebben nemen we een bakkie en gaan we maar op rust. Het geval staat weer op vijf uur. Na het ochtend ritueel gaan we om twintig voor zes op pad. Het motregent, en het is nog niet druk op het pad. Na een kilometer of 11 komen we de eerste koffie gelegenheid tegen, daar strijken we gelijk maar neer. De koffie is prima en de chocolade cake ook. Na ons tweede kopje vervolgen wij het pad, waar het vrij rustig blijft. Net onderweg gaat het harder regenen, dus de poncho maar aan. Er is weinig te beleven en route is erg saai en grijs. Uiteindelijk lopen we Santiago in, maar daar in de grijze buitenwijken is er ook weinig aan. Als we de kathedraal naderen wordt het beter terrasjes,winkeltjes, toeristen en pelgrims. Eerst een foto van ons laten maken bij de kathedraal. Dan zoeken we het pelgrimsbureau op waar we na veertig minuten in de rij gestaan hebben onze Compestella krijgen. We doen een bakje en dan belt Els met videobellen. Wat is dit leuk, als mensen zo met ons mee leven. Hierna zoeken we onze snurk gelegenheid op. Als we bijna ter plekke zijn lopen we Helen tegen het lijf (zoenen). Het geval is dat we in het zelfde hotel zitten als haar. We worden dus onder begeleiding naar het hotel gebracht, dumpen de tassen, en gaan met Helen om koffie. Ze wijst ons als een ervaren gids de mooie plekken, goede eetgelegenheden en supermarkten. Hierna maar even op rust. We hebben hier twee rustdagen, waarna we met Kevin drie dagen doorlopen naar Finistera. Zo morgen verder.

sophia

Hallo mannen, Mijn complimenten voor jullie loopreis en wat is het leuk om via de verhalen mee te lopen.
Bedankt en geniet er nog even van.

Marjon

Geweldig mannen, wat een prestatie. Nu nog naar het “einde van de wereld”. Toytoytoy!!

Evelin und Jo

Hallo ihr Beiden, was für eine Leistung, ihr habt es geschafft. Wir wünschen euch nach all den Anstrengungen ein paar ruhige und besinnliche Tage in Santiago und Fisterra und natürlich eine gute Heimreise

Voy con Dios

Doel bereikt en ik vind het bijna jammer. Hopelijk blijft het blog nog een tijdje doorlopen, zodat ik de onttrekkingsverschijnselen wat minder heftig zal ervaren.
Gaan jullie de kathedraal nog in? Met twee rustdagen vermoed ik van wel. En ik verheug me al op de in noordhollandse nuchterheid verpakte verhalen... :-)

Jan Z

Gefeliciteerd mannen, respect voor jullie

Paul Kramer

Heren

Gefeliciteerd met deze prestatie. Vanuit het warme Kreta ook namens Marije en de boys.
(ik vind drie en een half uur in een vliegtuig al een hele onderneming).

Ramon Schipper

Henk en Simon,
Allereerst van harte gefeliciteerd met het volbrengen van jullie pelgrimstocht naar Santiago de Compostella. Het is een reis met onvergetelijke ervaringen en onuitwisbare indrukken geweest die je je leven lang niet vergeten zal. Velen hebben deze pelgrimstocht al voor jullie gedaan maar nog meer zullen dit van hun leven niet doen of kunnen doen. Jammer dat dit nu tot een einde is gekomen alhoewel er nog een paar dagen naar Fisterra of Finisterre aankomen. Genoten hebben we van de mooie verhalen met humor en gevoel geschreven over de belevenissen onderweg. Maar bovenal het blijft een wereldprestatie, klasse mannen! Groeten Ramon

Monique Boersen

Jullie zijn er! Wow wat een geweldige prestatie, gefeliciteerd Henk en Simon!

Kevin

Mannen super gedaan!!!

En hele prestatie in een super tempo.
Zie jullie woensdag ben benieuwd naar de verhalen.

Jannie

GEFELICITEERD!
Wat een mooie belevenis!
(echtgenoot en ik zijn in 2004 in 16 weken van Callantsoog naar Spanje vv gefietst, tent mee. Weer thuis was het 'acclimatiseren')

Anita Roozendaal

Vanuit een regenachtig Hippolytushoef de hartelijke felicitaties aan Henk&Simon voor het volbrenging van jullie missie. De kruik Liefkes kan open vanavond???

Jaap

Simon en Henk, wat een enorme prestatie en mooi dat jullie het doel bereikt hebben.
Ik heb genoten van jullie belevenissen en heb respect voor jullie.
Kevin, leuk dat jij de mannen nog even een paar dagen op sleeptouw neemt naar het einde van de wereld. Geniet er nog maar even van!!!

Alex en Cobi

Er is bijna een eind gekomen aan het boek dar wij al 90 dagen aan het lezen zijn. Het is een pracht roman geworden. Respect voor beide dat vooral doorzettingsvermogen jullie daar hebben gebracht. Het zijn ruim 20 maal de vierdaagse van Nijmegen geweest die jullie ff hebben gelopen onder veel moeilijkere omstandigheden.

Petje af. Tot weerziens in Hippolytushoef.
Cobi en Alex van Dalen.

Jan

Proficiat!!!!
Het lijkt zo gewoon. Iedere dag ongeveer 30 km lopen. Het lijkt allemaal vanzelf te gaan. Maar wij hebben ook gezien dat het niet zo is!! Wij hebben ook de blaren gezien!!
Maar jullie waren zeker van jullie zaak."Dat gaan we halen, blaren of niet!!!"
En zie..... nu is het jullie gelukt.
Petje af want het vereist een ijzeren discipline!!!!
Wij hebben bijna iedere dag mee kunnen genieten met jullie tocht. Bedankt.
De deur zal altijd voor jullie open blijven staan.

Groetjes uit Reusel

Jan en Sjan Alemans

Aart

Henk gefeliciteerd met je trouwdag. Mannen topprestatie. Henk geniet van je trip met je zoon, en ik zie je, als je weer thuis bent.