Simon en Henk wandelen naar Santiago de Compostela

15 aug Dag 98
Santiago de Compostella
2e rustdag
Totaal 2605 km

Nou daar gaan we dan, lekker op tijd de stad in. Gelijk maar even kijken of we nog een leuke souvenier voor thuis kunnen scoren. Dus we geven onze vrouwelijke kanten al winkelend alle ruimte. En reken maar dat dit resultaat oplevert. We zullen verder niet uit de school klappen anders weten ze thuis welke koelkast magneetjes er ondertussen in onze tas zitten. Na dit vrouwen gedoe (waar we wel een stuk minder bij praten dan vrouwen doen), pakken we nog snel even een terrasje voor wat koffie en voer. Dan is het zo ver, we gaan richting kathedraal voor de pelgrims mis. Gisteren hebben we lange rijen zien staan. Dus wij om zeven uur ook in de rij, we vragen ons ondertussen af waarom sommige mensen terug gaan, moeten zeker betalen. Als het vijf voor half acht is loopt er een man met een folder langs de hekken en steeds meer mensen lopen terug. Wij vragen aan de man wat er loos is, hij verteld dat je voor de mis aan de andere kant van de kathedraal moet zijn. Dit gebeurd dus elke dag twee keer, maar we zetten er geen bord neer waar men moet zijn en als we ze informeren doen we dat zo laat dat de mis al begonnen is. Dus voor ons betekend dit dat we een staan plaats hebben. Het is ook verboden te fotograferen of te filmen, en ik wordt hier dan ook gelijk op aangesproken (terecht trouwens, ik had een bordje gemist). De mis zelf is indrukwekkend in een prachtig decor ( en dan staat er nog een deel van in de steigers) en met veel gevoel voor theater gebracht. Dit doet doet je echt wel wat, en de akoestiek werkt daar ook aan mee, alleen slingeren ze deze keer het wierrook vat niet. Als pelgrim kan je achter het altaar langs lopen en dan kan je het bronzen standbeeld van Jacobus knuffelen. De pelgrims die dit tijdens de mis deden konden daarna over het algemeen niks meer van de mis zien. Zo dat ongeveer 80% van hen naar buiten liep. Mijn idee was dit doe ik als de mis af is effe snel, nou mis gerekend er stond toen nog zo een rij dat ik maar naar buiten ben gegaan. Ik had na dat ik de hele mis gestaan had geen zin meer om nog een tijd in een rij te gaan staan. Terwijl we terug lopen praten we hier over, we zijn het eens dat zowel toerist als pelgrim evenveel rechten hebben. Het is ons eigen gevoel, dat we zo een pokke eind gelopen hebben en dan ergens achteraan staan of zoals andere niks van deze mis mee krijgen. Waarom niet één mis voor de toerist en één voor de pelgrim per dag. Al pratend hierover naderen we het hotel waar we nog wat drinken op een terrasje. En dan maar weer plat. Half acht zitten we aan het ontbijt in het hotel, het is een uitgebreid buffet, dus daar kunnen we wat mee. Vandaag is het hier een feestdag (Zal men hier mijn trouwdag vieren?) maar nee, het is de Hemelvaart van Maria. Rond het hotel zijn er niet veel winkels open, dus lopen we maar richting centrum. Op straat blijft het vrij rustig wel komen we steeds meer winkels tegen die open zijn. Zo kan Simon zijn laatste koelkast magneetjes kopen en scoor ik er ook nog een paar. We kijken nog even hoe laat de bus naar het vliegveld gaat en dan maar naar het hotel. De tas nog even reorganiseren, en dan maar wachten tot half zes.

Tot morgen dan gaan weweer op pad.

Voy con Dios

Extra druk in de kerk vanwege Virgen Asuncíon. Jullie kiezen het wel uit mannen. :-)

Janet

????......wij liggen hier in een deuk. Hetty is hier en hebben haar een gebakje gegeven omdat het jullie trouwdag is. Gefeliciteerd maar. Op naar nr.......??

Leif en Yvonne

?well done, my son!

Anneke

Hoi Henk en Simon,
Wat een geweldige prestatie in zo’n korte tijd. Ik heb bewondering voor jullie doorzettingsvermogen. Nu nog even naar het eind van de wereld. Geniet ervan en een goede reis naar huis.
Groet
Anneke

Paul Kramer

Henk gefeliciteerd met je trouwdag. Wat jullie gevoel betreft of je als pelgrim meer rechten hebt dan een toerist. Het is net lourdes alleen daar vindt ik dat de mensen die ziek zijn wel voorrang hebben op de toeristen. Gelukkig zijn jullie komen lopen en niet het hele eind in rolstoel ;)

Klazina oud-beijerland

Hoi simon ( henk) ik vind het geweldig .??

Rene Douma

Heb jullie camino met plezier gevolgd. Super gedaan heren.

Jannie

Henk (en Hetty), gefeliciteerd met jullie 'zoveelste (?)' trouwdag.
Afgelopen zondag, 12 aug, waren echtgenoot en ik 44 jaar getrouwd.

Anita Roozendaal

Henk in Santiago en Hetty hier in Hippolytushoef van harte gefeliciteerd met je huwelijksdag?? Zal waarschijnlijk ongeveer net zoveel zijn Cees en ik? kids hebben iig dezelfde leeftijd?

sophia

Zo mannen jullie hebben jullie voettocht volbracht en het laatste stukje zal nog even doorzetten zijn.
Bedankt voor jullie leuke en gezellige verhalen. Succes met de laatste wandeling en dan op huis aan.

eva

hey hier in kroatie gisten idd ook maria hemelvaart.
hadden jullie nog vuurwerk of was er niet veel aangedaan verder?

gr