Simon en Henk wandelen naar Santiago de Compostela

Dag 105 Muxia - Santiago de Compostella - schiphol


21 aug Dag 104
Muxia - Santiago de Compostella - Schiphol

S’middags gaan we maar even een spelletje kaarten, met de speelkaarten die we hier vanmiddag voor gekocht hebben. De grote verliezer mag vandaag weer het verhaal voor het blog schrijven, het zit me weer niet mee. Om een uur of zes gaan we koken, we nemen hier een wijntje bij. Deze twee flessen hebben we net als het eten over van gisteren, toen alles heel anders liep. Het koken doet me denken aan de vakanties met de caravan, toen stonden we ook vaak samen te koken. We denken dat we veel te veel voer hebben maar het was eigenlijk veel te lekker want bijna alles ging op. Dan afwassen, hier zijn we ook een goed team in, dus zo klaar. Dan komt de Australische Laura binnen en we raken aan de praat. Al met al zitten we lekker een paar uur met deze leuke dame te ouwenelen. Dan tijd voor de laken straat en er in.
De wekker gaat af om half zeven, koffie en een broodje maken voor onderweg. Dan naar de bushalte voor de bus naar Santiago de Compostella, waar we een lange dag voor de boeg hebben.We moeten ons daar een behoorlijke tijd vermaken en we hebben alles al een keer gezien. Als de bus er is even vragen of we goede hebben. Nee dus, onze bus is al drie kwartier weg (bedankt Angel voor de verkeerde vertektijd), dat word de middag bus. Gelukkig heeft een zeer goed Engels sprekende (schrik niet) Fransman het zelfde probleem. Hij gaat met deze bus naar de grotere plaats Cee en wacht daar op een bus naar Santiago de Compostella. Een goed idee wat wij maar volgen. In Cee aangekomen wordt ons door de buschauffeur vertelt dat we om 8:40 uur verder kunnen. De Fransman heeft gehoord dat dit 9:00 uur is (dit zijn echt Spaanse en geen Franse bussen). Uiteindelijk gaan we om 9:05 uur richting Santiago de Compostella. De bus maakt een grote omweg zodat we weer wat minder tijd in Santiago de Compostella hoeven door te brengen. Als we daar uitstappen dolen we wat rond en gaan maar wat eten. Onder het eten zegt Kevin we kunnen de laatste twaalf kilometer ook lopen dat dood de tijd. Zo gezegd zo gedaan. We komen om half vijf op het vliegveld aan, nemen een dik verdiend biertje, frissen ons op en trekken een schoon shirtje aan in de plee. Nadat ik mijn tas heb laten insealen, lopen we Kristi uit Abcoude tegen het lijf, dus koffie en een gezellig onderonsje. Zo schiet de tijd lekker op en kunnen we uiteindelijk inchecken en richting Amsterdam. De vlucht gaat voorspoedig en we landen eventjes vroeger als gepland. Ik zeg tegen Kevin wel een rare gewaarwording dat je 105 dagen korter onderweg ben als de heen reis. Als we onze bagage hebben is daar de laatste pelgrims knuffel met Kristi en gaan we op weg naar huis. We gaan terug met de trein. Als ik de hal inloop ben ik druk aan het kijken welke kant we op moeten. Ik hoor een bekende stem iets in de trant van daar heb je hem zeggen. Totaal niet verwacht dat ik binnen gehaald zou worden door Hetty en dezelfde lieve vrienden die me 105 dagen geleden ook hebben uitgezwaaid. Wat hebben ze me overdonderd en wat was het leuk. Dus knuffelen, zoenen en nog maar eens knuffelen. Daarna Kevin, die in het komplot zat en dus van alles op de hoogte was, verteld dat hij niet zo was opgevoed om tegen zijn pa te liegen. Dan de auto opzoeken en richting Nibbixwoud. Het is best wel krap met vier man op de achterbank, we zaten allemaal half bij elkaar op schoot, maar dat mocht de pret niet drukken. In Nibbixwoud aangekomen nog even een drankje met zijn allen en dan op naar Wieringen, waar we om een uur of half 1 aankwamen. Dit is ook het punt waar mijn reis eindigt.

Nog even dit.

Voordat wij van start gingen hadden we het idee de route helemaal volgens het boekje te volgen. Net als iedereen werden wij ook door schade en schande wijzer. Als we namelijk op 1 dag voor de vierde keer fout liepen en we de route niet meer konden vinden werd ook Google Maps onze beste vriend. En al hadden we met de geblesseerde enkel van Simon het pad blijven volgen, waren we alweer thuis geweest. Zo zie je maar dat je van te voren soms hele verkeerde inschattingen maakt. Het punt is als je geen ervaring hebt met het pad, denk je dat jij bepaalt hoe je het pad loopt. De praktijk is echter dat het pad en de omstandigheden op het pad bepalen hoe jij het pad loopt.

Simon heeft van dag 1 tot ongeveer dag 40 met blaren gelopen. Welke goede zorgen kregen van Ad en Ans en later van Jan en Sjan. Daarna dus de enkel waar we van overtuigd zijn dat als Cor en Els niet waren gekomen deze kompleet in de vernieling was gelopen. Over op het juiste moment op de juiste plaats zijn gesproken. Ik ben ervan overtuigd dat 95 procent het had opgegeven of van de blaren of van de enkel. Wat een verschrikkelijk doorzettingsvermogen heeft die gozer. Ook Simon en Ina waren (al was het afgesproken dat we ze zouden treffen) precies op de juiste tijd en plaats. De nieuwe schoenen en vooral hoge schoenen kwamen mooi op tijd, net als mijn nieuwe tas. Ook onze beslissing om daarna de lastige paden van de route te mijden en over een goede ondergrond verder te gaan heeft goed uitgepakt. Na Saint Jean-Pied-de-Port hebben we route weer opgepakt en ging het goed. Mijn eerste blaar ontdekte ik op dag 79. Ik heb hem opgelopen toen wij in Burgos veel km op slippers hebben gelopen. Met wandelen heb ik totaal geen last van de blaar gehad.


De mensen die we onderweg tegen kwamen vergeten we niet snel meer. Iedereen die Ingo van 83 kent zou hem als vader of opa willen hebben. Thomas, die een heel groot doorzettingsvermogen heeft en nog een heel gezellige peer is ook. Tonnie, die heerlijk relaxed over de camino wandelt en ook nog eens een leuke vent is. Paul, die we in het Nederlands lang zal hij leven hebben toe gezongen. Ondanks dat hij moeite heeft met een andere taal dan Frans heeft hij toch met zijn humor en vriendelijkheid een onvergetelijke indruk achtergelaten. Conny, die we een keer gesproken hebben en waar je dan toch van wil weten hoe het haar vergaat. Anneke, ook een keer gezien op de dag dat haar man moest opgeven. Wat een doorzetter is deze vrouw. Deze dag had ze al blaren op haar tenen, heeft er weken mee doorgelopen en toen er ook nog jicht bij kwam ging het echt niet meer. Ook zij had een blog en zo blijf je van elkaar op de hoogte. Mary, deze uitermate lieve en gezellige vrouw die haar eigen plan trekt. Wat een verschrikkelijk lief en aardig mens. Claus, die volgens ons voor de vrouwtjes op de camino is, maar toch ook een gezellige kerel met voor ons een goed hart. Jo en Evelien, met wie we een keer samen met Ingo uit eten zijn geweest en zich daar hele leuke en gezellige mensen hebben getoond. Yvonne en Helen, twee leuke Ierse vrouwen waarvan we Yvonne maar kort hebben meegemaakt. Daar en tegen heeft onze stalker Helen ons wat langer met haar gezelschap verblijd. Wat hebben we met haar gelachen en wat vielen er weinig stiltes, in een woord een geweldig mens. En sommigen heb je wat minder mee zoals Suzie en Annemiek, maar zij lopen hun eigen camino en ontmoeten ook mensen waar het voor hen beter mee klikt. Dat geldt hoop ik ook voor het Franse echtpaar waarvan de vrouw duidelijker liet merken dat ze ons niet moest. En de jonge Marian uit Parijs die alle tijd nam en prachtige tekeningen maakte onderweg en een aardige meid is. Bella, de Italiaanse die een leuke vrouw is maar net als Paul geen Engels durft te praten. O ja, dan hadden we ook nog het Russische echtpaar wat wij eigenlijk een apart verhaal vinden. Wij zouden als we met onze vrouw hier liepen, deze geen uren alleen laten lopen vooral niet in Frankrijk waar het vaak lastig is het goede pad te vinden. Dan was er nog het Belgische echtpaar, leuke mensen die ook van huis zijn vertrokken. En Rita en Armin, die er tien jaar over gedaan hebben en nu een andere uitdaging zoeken. De Australische Laura, lekker spontaan en die er nu over denkt haar baan op te zeggen en een tijdje in Spanje te gaan wonen. Als laatste de leuke en aardige Kristi, die in haar eentje over de Camino liep, maar eigenlijk omdat ze een leuk stukje Spaans sprak en door haar spontaniteit maar weinig in haar eentje liep.


Zo is het wandelen van de Camino net als het gewone leven. Je ontmoet verschillende mensen, mensen die zich van niemand wat aantrekken (de feestbeesten) en hele leuke mensen, met nog van alles tussen deze twee in. Het grote verschil is de rust op de Camino tegenover de gejaagdheid in het gewone leven. Maar boven alles staat vast dat ik respect heb voor iedereen, die toch op zijn eigen manier en in de tijd die hij of zij er voor heeft een puike prestatie levert.

Voor mij geldt dat het een onvergetelijke Camino was. Waar ik me over verbaas is dat deze 105 dagen omgevlogen zijn en als ik op de kaart kijk het onwerkelijk vind dat wij dat hele end te voet hebben afgelegd.
Vooral nadat we Spanje binnen liepen leek het wel of we met de TGV gingen. Erg leuk was natuurlijk dat Kevin me compleet verraste door de eerste etappe mee te lopen en toen vertelde dat hij het laatste stuk naar Finistera ook mee ging lopen. Dat geeft net wat extra's aan de tocht.

En dan hadden wij natuurlijk jullie blog stalkers. Het heeft ons verrast hoeveel mensen ons volgden en hier hebben wij erg van genoten. Het was leuk om te zien hoeveel mensen dagelijks op het blog keken, ook de reacties waren erg leuk. We hadden het idee dat jullie gewoon met ons meeliepen of in ieder geval over onze schouders meekeken. Dit alles maakte het bijhouden van het blog een feestje. Net als de meesten van jullie gaan wij dit ook missen. Als afsluiting wil ik jullie dus bedanken voor het meelezen, meekijken en vooral het meeleven met ons. Hartelijk dank namens Simon en Henk.

Dan nog even ons gewichtsverlies. Van Simon liggen er ruim negen kilo en van mij vier en twintig kilo op het pad.

Reacties

Reacties

Joyce

Wat zal ik jullie dagelijks verhaal missen. Heb van jullie genoten!

Marian

Dit worden ontwenningsverschijnselen, geen verhaaltje voor het slapen gaan! Hoe gaat dit uit pakken?

Jannie

Sluit me aan bij Joyce.

Nogmaals bedankt.
Sterkte met het oppakken van jullie 'gewone' leven na deze lange wandeling.
Prestatie hoor!

Nel van es

Geweldige prestatie en ontzettend bedankt voor alle mooie verhalen en de prachtige fotoos Mannen een knuffel uit Avenhorn.

Annelies Beijer-Meereboer

Mannen in een woord geweldig wat jullie gepresteerd hebben. Een knuffel van mij....en het gaat jullie goed daar op Wieringen terug in het echte leven bij jullie gezinnen.

Voy con Dios

Wat een fijne blogs, zo trouw geschreven elke dag weer. Prachtige foto's ook. Ik heb er van genoten en digitaal met jullie mee gelopen. Dank jullie wel voor alle schrijverij en fotografie en als kersje op de taart deze prachtige laatste blog. We'll never read alone!
(De vierentwintig kilo blijft er natuurlijk af. Maar die baard... die moet er aan blijven. :-))

Trijnie Ruijter-Popkema

Ik sluit me aan bij de anderen, ik vond het prachtig om dit zo mee te lezen en door de levendige verbeelding had ik ook het idee dat ik er een beetje bij was. Tjonge wat een gewichtsverlies, geweldig.
Sterkte met het wennen hier in het gewone leven!

Liana

Ik zal de verhalen missen. Het was leuk om te lezen.
Willen jullie de kilo's eraf houden, dan moet je iedere dag blijven lopen. haha

Simon, aanhangsel van Henk tijdens de camino

Welkom thuis maatje,
Zit nu dit bericht te typen als de tranen op het scherm vallen. Je hebt jezelf met dit laatste blog bericht overtroffen. Zo pakkend geschreven dat het mij overviel. Herleefde in zeer korte tijd onze reis en onze ontmoetingen die er toe deden dat het zeer waardevol is geweest. Ook ik wil iedereen hartelijk bedanken voor alle support en het volgen van onze (lees;henk) blog.

Anita Roozendaal

Ook ik heb met vochtige ogen de laatste blog gelezen, wat een prestatie mannen!!
En jij was alweer goed bezig in de sportschool Simon?

sophia

Welkom thuis en fijn te lezen dat we jullie zo gevold zijn . Mooie tijd om over na te praten . Het gaat jullie goed.

Jan

Nogmaals dank voor jullie verslagen van iedere dag. Ik heb gewoon meegelopen met jullie vanaf Reusel. Ik
heb ook de blaren gezien van Simon en dan iedere dag toch doorlopen. "We gaan het halen", geen gezeik gewoon doen!!! Dat tekent jullie allebei. Maar het is o zo gemakkelijk gezegd, maar jullie hebben het laten zien. Nogmaals dank voor alles en jullie zijn altijd welkom in Reusel. Gratis verblijf dan!

Gerrie Schipper

Wat heb ik genoten van jullie belevenissen, iedere dag weer een brief,ik zal het missen. Lieve groet van ons uit Oud-Beijerland.

Alex en Cobo

Wat een prachtige afsluiting van dit mooie boek. Het vertelt in mooie woorden de moeilijkheden, de mogelijkheden en de overwinningen die jullie op deze tocht hebben ervaren. Jullie hebben wel deze monstertocht met z’n 2en volbracht. Niets anders dan respect. En voor Henk; als je 24 kilo bent afgevallen deze reis, had je halverwege ook wat bagage van simon kunnen overnemen ??.

Paul Kramer

Hallo Henk en Simon,

Gefeliciteerd met deze prestatie. Dit doe je niet gauw nog een keer in je leven dus deze is zeker van de "Bucket LIst" af te vinken. Henk ik weet nog dat je bij het etentje met (oud) collega's van RWS in Alkmaar aan mij vol enthousiasme vertelde over dit grootte avontuur. Ik weet niet of je nog naar het afscheid van Roland gaat maar anders zie en spreek ik je daar zeker verder. Nogmaals gefeliciteerd en respect voor deze prestatie.

Frank Meijer

Beste Henk en Simon,

Eerlijk is eerlijk, ik heb alles gelezen en eigenlijk nooit gereageerd. Maar wat een prestatie. Dat Camino gevoel blijf je houden, vorig jaar heb ik met 4 andere nierpatienten en 2 begeleiders de Camino gelopen vanaf Tui (Portugal) naar SdC en later door naar Finistera.

Beide heren gefeliciteerd met jullie prestatie. Iets om trots op te zijn ?

Petra Rotgans

Een top prestatie voor jullie beide, wat hebben we genoten van jullie verhalen. Nu weer `gewoon` naar de baas, je hebt in ieder geval iets te vertellen met de koffie.
Dank jullie wel!

Sonja

in mooie woorden heb ik jullie reis mee beleefd. Wat een levenservaring!

Kirsi

Super leuk om een stukje van jullie blog te lezen! Heel leuk en mooi geschreven. Wel beetje jammer dat je m'n naam nog steeds niet goed hebt geschreven =D

Geniet nog even na en succes weer met het gewone leven!
Mochten jullie ooit nog in de buurt van Abcoude zijn, zijn jullie natuurlijk altijd welkom!

Ad Remigius

Een wat late reactie uit Krommenie. We waren op vakantie vandaar. Na meer dan 100 dagen het avontuur van de Camino beleeft nu weer thuis in het dagelijkse leven. ik hoop jullie nog te ontmoeten op de eerstvolgende regio bijeenkomst in Alkmaar, dan kunnen jullie je verhaal kwijt aan de mede-Santiagogangers. Mogelijk een tot ziens van Ans van Straaten en Ad Remigius

Dirk tijsen

Wat een geweldige prestatie mannen.
Diepe buiging.
Heb nu op vakantie al jullie blogs achter elkaar gelezen.
Wat een ervaring zijn jullie rijker??

Annemiek Vrolijk

Henk en Simon, wat een tocht! Heel veel respect. Henk, misschien zie ik je vrijdag bij het feest van Roland.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!