Simon en Henk wandelen naar Santiago de Compostela

Dag 75 Los Arcos - Logrono 29 km totaal 1982 km

23 juli Dag 75
Los Arcos - Logrono 29 km
Totaal 1982 km

Vandaag zijn we in Arcos beland, een klein dorpje dat, zo lijkt het tenminste, van de pelgrims bestaat. Hier zijn veel herbergen en de restaurants hebben allemaal het pelgrims menu. Bij dit pelgrims menu heb je keus uit verschillende gerechten en een na gerecht, vaak is er ook nog wijn bij. Wij hebben vandaag voor het eerst zo een menu geprobeerd, wij namen spaghetti en voor gang 2 ham kroketten met patat en ijs toe. Dit was goed weg te werken voor de prijs van 11 euro hadden wij de broodtrommel vol, een kan sangria maakte het feest compleet. Na dit vreet festijn even lekker uit buiken. Deze herberg heeft 70 bedden, de pelgrims hebben verschillende opvattingen. De één loopt weinig en maakt er s'avonds een luid ruchtig feestje van, de ander start vroeg en probeert s'ochtends zo stil mogelijk te doen, maar dat lukt vaak niet. Dan zit er nog van alles tussen, tussen deze twee uitersten. Als we om kwart over vijf beneden komen ligt er zelfs iemand in de keuken op de grond te pitten, dus het is echt vol. Wij nemen voer en koffie en gaan om zes uur op pad. Als we weg gaan krijgen we van de leuke Belgiesche beheerder een chocolaatje to go, hij geeft dit alleen aan Nederlands sprekende lopers, we gaan dus blij van start Sinds we in Spanje lopen is het landschap prachtig en dan loop je de kilometers zo weg, zo ook vandaag. We moeten het net als gisteren zonder heet water doen, gelukkig kunnen we twee keer een terrasje pakken. Onderweg is het niet druk, en iedereen wenst elkaar een buen Camino. Er lopen veel Spanjaarden, de Camino is hier een vakantie activiteit voor het gezin, de meesten lopen elk jaar een stukje. Het is warmer dan gisteren, maar daar hebben we weinig of geen last van. We lopen om kwart voor twaalf Logrono al binnen, en zoeken de herberg op, deze gaat om één uur open en er ziten al een tiental pelgrims te wachten. Ze zijn van de klok, precies om één uur gaat de deur open, met militaire precisie worden we ingeschreven. We krijgen een wegwerp hoeslaken en kussensloop, met daarop zaalnummer en bed nummer. Snel even een wasje doen en met eendje spelen en dan stad verkennen. Dus tot morgen maar weer.

Leif

Die pelgrims die "wijnig" lopen zijn ook die pelgrims die s'avonds teveel van dat rode vocht nemen?

Leni Jimmink

Ik ben niet zo van de boeken lezen, maar ik vind het geweldig jullie pelgrimspad te volgen. dankjewel voor de mooie verhalen